bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta Bøker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
Min blog
Kall meg gjerne en snobb
Den siste uken har min kulturelle eleganse blitt satt på flere prøver.

Det begynte på torsdag da min gode venninne Miriam og jeg plutselig fant tiden inne til å forlate Chateau Neuf for et spontant måltid kinesisk mat på en restaurant. Miriam er både vakker og kultivert og jeg prøvde selvsagt å oppføre meg dannet.

Da de kom med drikken, coca-cola på glass-flaske, slo mine instinkter til. Jeg stoppet kelneren da han ville helle brusen fra flaska og opp i glasset mitt. Denne kulinariske drikken smaker uten tvil best direkte fra flasken.

Jeg ble gledelig overrasket da Miriam delte mine synspunkter på dette. Bra dame! Vi koste oss deretter med cola rett fra flaska.

På fredag fikk Duedahl overtalt meg til å bli med på Mother India for deilig indisk mat. Jeg la merke til at kelneren så rart på meg da jeg nok en gang drakk fra flasken. De er tydeligvis vant til at man skal drikke av glass på restaurant.

Deres holdning forundrer meg. Det burde være motsatt. En kokk ville blitt fornærmet dersom man foreslo at han skulle koke risen/pastaen/poteten 5 minutter for mye eller for lite. Det handler om kvaliteten på maten. At den skal være optimal, og ikke studentkantine.

Det samme prinsipper bør selvsagt gjelde for drikke til maten. Kanskje er det slik at man får best utbytte av rødvin fra rødvinsglass? Coca-Cola derimot mister en god del av sine kvaliteter når den blir drukket fra glass.

Jeg tenker spesielt på tre forhold:

1) Selve hellingen av cola fra flaske til glass fører til at en del av kullsyra forsvinner. Siden mengden kullsyre er nøye tilpasset det optimale, senkes kvaliteten på brusen.
2) Når cola kommer fra en kald flaske til et varmt glass, øker temperaturen på colaen. Den mister sin optimale temperatur fortere. Høyere temperatur fører i tillegg til at kullsyren forsvinner raskere
3) Den unike følelsen av å få colaen inn i munnen gjennom en cola-flaske og derigjennom få den perfekt fordelt i munnen, er helt overlegen å drikke fra et glass. Det handler om feeling!

I tillegg til disse tre poengene, må det tilføyes 2 perversiteter. Isbiter og sitronskive. Eller sagt på en annen måte: Utvanning av cola eller endring av smak.

For å illustrere poenget her, så bare tenk på følgende: Ta en utmerket rødvin og ha isbiter og/eller sitronskive i glasset. Perverst? Nettopp!!!

Vi cola-drikkere utsettes for diskriminering av den eksisterende kotyme-eliten. Vanlige standarder for bordskikker diskriminerer oss kultiverte avholdsmennesker. Det er på tide at vi innfører nye standarder for drikkekultur.

Etikette handler grunnleggende sett om å skape det perfekte måltid. Jeg er ferdig med å la rødvinsdrikkernes vaner redusere cola-nytelsen. Du kan gjerne kalle meg en snobb, men i fremtiden vil jeg nyte cola slik den skal nytes. Rett fra flaska! Skål!

Fra livet mitt | Mandag 22. September 2003, kl. 0.12
Comments

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46