bentmosfjell.no - Velkommen til min liberale verden
Innhold
Blogarkiv
Education is to replace an empty mind with an open one.
- Malcolm S. Forbes
Bauta Bøker FRIstud FRIdemokratene Ideer om frihet Kulturutvalget Johan Norberg sin hjemmeside Monticello Society
Bøker er livet!
På mine sider finner du alle de beste internettbokhandlerne. I mine bokanbefalinger vil jeg linke til de med den beste prisen på den aktuelle boken.
Kalenderen
November 2003
Forrige: Sex selger - Lar vi oss kjøpe? Neste: Sikrer menneskerettighetene menneskets rettigheter?
Upop-aften | Mandag 3. November 2003, kl. 19.00
Manipulert frihet?
Panel: Fred Johansen og Johan W. Klüwer. Lillesalen på Chateau Neuf.

Hva kan vi vente av maskinene i fremtiden? Tidligere har de som regel fremstilt som svære forurensende monstre med lite sympatiske trekk. I Terminator eller Matrix kriger de mot menneskeheten i et fremtidig armageddonscenario. Men mest sannsynlig er dette ting som vil holde seg i fiksjonens verden. Maskinene blir bare mer og mer vennlige, lettere å anvende og til en viss grad ”smartere” også. De analyserer våre handlingsmønster og tilpasser sine virkefunksjoner deretter. Hvilke nyheter du leser, hva du ser på TV, filmer som passer for akkurat deg, klær individuelt tilpasset slik at rumpa di ikke ser så feit ut osv. Kjøleskapet ditt setter kanskje opp en handleliste for deg om morgenen, husk Tine Youghurt og Dagbladet! Maskinen er din venn.
Er det bra å ha vennlige maskiner?
Mye av det vi omgir oss med, har vi sterk motvilje mot å skade eller ødelegge. F.eks. en dukke; de fleste vil vel ha vansker med å knuse et dukkehode uten å føle dårlig samvittighet. Betyr det at vi har et moralsk ansvar overfor dukkene? Neppe. Men, denne følelsen kan lett utnyttes og der ligger faren. Du møter en kunstig fremstilt person, en avatar, som skal selge deg et produkt. Men du er ikke interessert i produktet og opptrer avvisende, avataren reagerer med skuffelse. Kan du unngå å føle et lite stikk av dårlig samvittighet? Sannsynligvis ikke, men situasjonen legger ikke opp til noe klanderverdig, for du er jo blitt forsøkt manipulert av en maskin? Er disse ”vennlige” maskinene en god ting? Og har vi noe moralsk ansvar overfor dem? Problemet er vel ikke at maskinene vil ta opp våpen mot oss som i filmene, men heller at vi må holde hodet kaldt slik at vi ikke blir manipulert av dumme maskiner. En virkelighet med ”vennlige” maskiner, skapt av multinasjonale selskaper, for å påvirke de valgene vi tar, er kanskje ikke så langt unna?

Panel:
Fred Johansen, systemutvikler Cognit, tidl. Leder av Norwegian A.I. Society
Johan W. Klüwer, stipendiat ved Filosofisk Institutt UiO

Arrangert av Kulturutvalget.

Powered by Movable Type 2.64
Kalenderen
Hentet fra bentmosfjell.no. Du kan få en slik kalender på din side, bare trykk her.
"The State! Always and ever the government and its rulers and operators have been considered above the general moral law. ... The distinctive feature of libertarians is that they coolly and uncompromisingly apply the general moral law to people acting in their roles as members of the State apparatus. Libertarians make no exceptions. For centuries, the State (or more strictly, individuals acting in their roles as "members of the government") has cloaked its criminal activity in high-sounding rhetoric. For centuries the State has committed mass murder and called it "war"; then ennobled the mass slaughter that "war" involves. For centuries the State has enslaved people into its armed battalions and called it "conscription" in the "national service." For centuries the State has robbed people at bayonet point and called it "taxation." In fact, if you wish to know how libertarians regard the State and any of its acts, simply think of the State as a criminal band, and all of the libertarian attitudes will logically fall into place."
Murray N. Rothbard i For a New Liberty, s 46